1ste Amateur

Alle voetbalcompetities in België kunnen hier besproken worden.
Carelke
Re: 1ste Amateur

Post by Carelke » Wed Jan 09, 2019 9:17 pm

Marvin Ogunjimi reisde zowat de hele wereldbol af, maar sinds enkele weken is hij weer in ons land aan de slag. Binnenkort hoopt hij op zijn eerste minuten bij Lierse Kempenzonen in de hoogste amateurafdeling.

Maar eerst wil hij nog eens terugkomen op zijn periode bij Standard. “Hoe ze mij bij Standard behandelden, zal ik nooit vergeten”, vertelde hij bij Sport/Voetbalmagazine. “Ik wacht tot na mijn carrière om dat boekje open te doen, maar ik kan wel al zeggen dat ik er zowel fysiek als mentaal drie jaar van heb afgezien.”
Spiegelen aan Mboyo en Haroun
Als je de laatste clubs van Ogunjimi bekijkt valt je mond haast open van verbazing: Saigon (Vietnam), Okzhetpes (Kazakstan), Skënderbeu (Albanië), en ga zo maar verder. Maar nu is hij weer in België en hij wil voetballen. “Ik besef dat mijn statistieken niet in mijn voordeel spreken, maar ik weet dat ik voldoende kwaliteiten heb en nog jong ben (31, nvdr.).”
“Ik spiegel mezelf aan Mboyo of Haroun. Die laatste speelde enkele jaren geleden nog in de anonimiteit in Engeland en is momenteel een van de beste middenvelders van België.” Maar een reputatie zal de voormalige Rode Duivel altijd blijven meedragen. “Als er een etiket op je kleeft, is het moeilijk om dat eraf te krijgen.”

Read more: https://www.voetbalkrant.com/nl/nieuws/ ... z5c8wzheLj

Flor

Post by Flor » Wed Jan 09, 2019 9:41 pm

Ik hoop het voor hem en nog harder voor ons dat het lukt, zich met succes spegelen aan een Haroun. Dat lijstje met clubs oogt toch wat anders als dat van hem, vind ik.

Ziggy

Post by Ziggy » Fri Jan 11, 2019 8:59 am

618298904876696/2174955429211028/?

Ziggy

Post by Ziggy » Fri Jan 11, 2019 9:09 am

KRKN

Post by KRKN » Fri Jan 11, 2019 10:08 am

Megalomaan. 20.000+ Stoeltjes? Ongelooflijk.

Die fusiedrang mag stoppen. Iets zegt me dat onze voorzitter daar ook nog wel voor openstaat. Laat het aub uit

Eric

Post by Eric » Fri Jan 11, 2019 10:23 am

KRKN wrote:
Fri Jan 11, 2019 10:08 am
Megalomaan. 20.000+ Stoeltjes? Ongelooflijk.

Die fusiedrang mag stoppen. Iets zegt me dat onze voorzitter daar ook nog wel voor openstaat. Laat het aub uit
Volledig artikel:
Voorzitter droomt van samenwerking met grote club en stadion met 14.000 plaatsen: “Verbroedering Geel kan opnieuw dé club van de Kempen worden”
Vandaag om 02:00
door
Jan Bartosik
Delen
Tweet
Google+
Mail
Er zijn weinig clubs waar de kerstkalkoen zo zuur en tegelijkertijd heerlijk gesmaakt heeft. Verbroedering Geel, momenteel de rode lantaarn in eerste amateurklasse, probeert zich na een financieel rampjaar opnieuw sportief op de rails te krijgen. Tegelijkertijd denkt Jan Tormans (52), de voorzitter die enkele jaren geleden vertrok maar terugkeerde als reddende engel, al aan de toekomst. “Zodra we onze licentie hebben, maken we een samenwerking met een grote buitenlandse club bekend”, zegt hij. “En ons stadion verbouwen we tot een moderne tempel met plaats voor 14.000 fans.”
2018 was geen vrolijk jaar in Geel. Door de financiële moeilijkheden ­waren alle spelers in het midden van het seizoen vrij te vertrekken. Bovendien fuseerde de club bijna met streek­genoot Oosterzonen, die uiteindelijk met de nazaten van het failliete Lierse in het ­huwelijk trad.

Maar kijk, amper is 2019 ­begonnen of de ambitie is er om Verbroedering Geel, tussen 2013 en 2016 nog in tweede klasse, weer ­helemaal te reanimeren. Met een vernieuwd stadion én een samenwerking met een ­buitenlandse club, naar het voorbeeld van Cercle Brugge en ­Monaco.

De naam van die club, daar heeft de buitenwereld momenteel nog het raden naar. Zelfs uit welk land ze komt, wil de goedlachse Kempenaar onder geen beding kwijt. “Er ­liggen verschillende mogelijkheden op tafel en we praten met een aantal grote clubs”, zegt Tormans, die met zijn rekruterings­bureau al jaren hoofdsponsor is. “Maar we moeten wachten tot we onze licentie hebben om verder te praten en een overeenkomst te ­tekenen.”

“De werking van Verbroedering Geel is ­immers opgesplitst in twee vennootschappen: een vzw en een bvba. In die eerste zit ­alles wat met het sportieve en de voetbalbond te maken heeft: het eerste elftal, de B-kern, de jeugdwerking… In de bvba zit het kapitaal. We willen, zodra we onze licentie hebben, alles overhevelen naar de bvba om die buitenlandse club en eventuele andere investeerders daar mee in te laten parti­ciperen. Doen we dat tijdens de licentie­aanvraag, dan stoten we op administratieve problemen en lopen we het gevaar niet in ­orde te zijn. Alleen het stadion en de ongeveer 90 vrijwilligers, jeugdtrainers mee­geteld, blijven onder de vlag van de vzw.”

Slapende supporters

Tormans hoopt met die internationale deal vooral de jeugd weer op de kaart te zetten. Toen de club vorig jaar in financieel stormweer terechtkwam, is die fel afgeslankt tot 280 spelertjes. “We willen niet dat onze buitenlandse partner hier alleen wat spelers komt stallen. Het is de bedoeling dat hij zijn manier van werken hier toepast.”

Bestaat de kans dan niet dat de Geelse school wordt kaal­geplukt en de club met lege handen ­achterblijven? “Ach, dat is nu al het geval”, zucht ­Tormans, “Als een goede jeugdspeler hier op zijn veertiende nog speelt, is dat al lang. We ­willen nu vooral een goed systeem implementeren en meer eigen spelers laten doorstromen. En die buitenlandse club, die krijgt zo voet aan grond in onze contreien.”

Daarnaast is er natuurlijk ook het financiële plaatje. Al kan ­Tormans nog geen exacte ­bedragen noemen. “We hoeven geen reusachtige som, slechts een deel van de club mag in ­buitenlandse handen vallen. Geel moet altijd voor meer dan vijftig procent van ons blijven. Lokale verankering is ­essentieel.”

“We zijn een voetbalgekke stad, toen we begin deze eeuw in tweede klasse speelden, ­zaten hier makkelijk zes- tot ­zevenduizend supporters. Nu zijn dat er nog zevenhonderd en een tweehonderdtal op ­verplaatsing. Het potentieel aan slapende fans is groot. Het regionale radiostation, dat iedere wedstrijd uitzendt, heeft altijd rond de 1.500 luisteraars als Geel speelt. Dan weet je dat de mensen ons nog niet vergeten zijn.”

Vernieuwd Leunen

Met enkele honderden toeschouwers oogt het Leunenstadion, voor zover de betonnen constructies daar al niet voor zorgen, kil en leeg. Toch wil de voorzitter de capaciteit uitbreiden van achtduizend tot wel veertienduizend zitjes. Eerst was er zelfs sprake van 23.000 plaatsen, maar dat vond het stads­bestuur te veel van het goede. “Als we ooit weer op een hoger niveau spelen, dan zal dat nochtans geen overbodige luxe zijn”, meent Tormans.

“Vroeger, in eerste klasse (eind jaren ‘90, toen nog als het ondertussen verdwenen KFC Verbroedering Geel, red.), zat ons oude ­stadion met elfduizend plaatsen altijd vol. Trouwens, het hele domein rondom wordt ontwikkeld. Er komen vier extra oefen- en één of twee kunstgrasvelden bij, zodat we onze nieuwe jeugdwerking optimaal zullen kunnen benutten. De stad Geel schakelt daarmee een versnelling hoger, zij is immers eigenaar van de gronden.”

“Daarnaast hebben we een aparte vennootschap opgericht die enkel en alleen tot doel heeft het stadion uit te breiden en te ver­nieuwen. Twaalf sympathisanten hebben al 2,25 miljoen euro bij elkaar gebracht als start­kapitaal. Alles gebeurt dus met eigen geld, zodat het de stad en de burger geen cent kost. En het zijn niet alleen rijke zakenmensen. Er is zelfs een schoolleerkracht die al zijn spaargeld heeft geïnvesteerd. Puur uit clubliefde.”

En het is geen schenking. Iedereen die ­participeert, krijgt zijn of haar deel terug. Het startkapitaal dient om het project aan het rollen te brengen. De eigenlijke bouw - waarbij de bochten worden dichtgemaakt en de twee tribunes achter de doelen worden vernieuwd - moet bekostigd worden met de verkoop van nog nieuw te bouwen commerciële ruimtes in het stadion.

“We denken daarbij aan een supermarkt, een kinesistenpraktijk…”, vertelt Tormans. “Van zodra het stadion zelfbedruipend is, krijgt iedereen zijn geld terug. Alle winst vloeit automatisch terug naar de werking van de club. Niemand mag hier rijker van worden, alleen Verbroedering Geel.”

De voorzitter hoopt dat alles er over vijf jaar staat. Om te starten met de verkoop van die commerciële ruimtes is het wachten op een aanpassing van het ruimtelijk uitvoeringsplan (RUP). “Zodra de politieke molen op gang komt en ze het RUP aanpassen, kunnen we starten. Momenteel is het hier nog niet toegestaan commerciële activiteiten uit te oefenen. Op termijn moet het Leunenstadion een dichte kuip worden, met een businessmodel vergelijkbaar met de Ghelamco Arena van AA Gent of het stadion van Sint-Truiden (waar onder meer een hotel gevestigd is, red.).”

600.000 euro schulden

Klinkt dit niet als een megalomaan project? De club leek vorig seizoen nog ten dode ­opgeschreven en sportief ziet het ernaar uit dat het moeilijk wordt de meubelen te ­redden. Geel staat laatste, zes punten achter de veilige twaalfde plaats. “Dit hele ­project, zowel de buitenlandse samenwerking als de vernieuwing van het stadion, staat geheel los van het sportieve”, zegt Tormans.

“Toen vorig seizoen het schip zinkende was, ben ik weer aan boord geklommen en zijn we met een propere lei gestart. Maar de droom, of noem het doelstelling, om van Verbroedering Geel opnieuw de grootste club van de Kempen te maken, blijft ­onveranderd. We hebben al in eerste klasse gespeeld, we moeten gewoon proberen er opnieuw te geraken.”

“Kijk naar AA Gent en Antwerp: sinds hun stadion (deels) vernieuwd werd, speelt de ene Europees voetbal en de andere dingt mee naar een plaats in Play-off 1. Zo’n ­stadion lokt volk, investeerders en geeft een club de nodige impulsen om weer hogerop te klimmen. Onze ambitieuze visie is trouwens een belangrijk aspect in de onderhandelingen met die buitenlandse clubs.”

Tormans, die enkele seizoenen geleden de voorzittersstoel verliet maar wel hoofd­sponsor bleef, bleek vorig jaar de gedroomde redder in nood. De club stond aan de rand van de afgrond door onder meer een veel te hoge loonlast en had rond de 600.000 euro aan schulden. “Die loonlast - waarbij je ook het busvervoer naar uitmatchen, de kledij, enzovoort, mag rekenen - hebben we nu van 600.000 euro naar om en bij de 400.000 ­euro gebracht. Dat verklaart meteen ook de slechte resultaten van dit seizoen. We zitten in een overgangsjaar met veel jonge spelers, maar we verliezen het grotere plaatje niet uit het oog. Mede door de goodwill van de schuldeisers, die bereid waren tot een overeenkomst te komen, en een persoonlijke ­injectie van 300.000 euro, hebben we de club snel weer schuldenvrij kunnen maken. Of we nu degraderen of niet, dat zal geen invloed hebben op onze plannen. We hebben het potentieel de grootste van de Kempen te worden.”

Voorzitter droomt van samenwerking met grote club en stadion met 14.000 plaatsen: “Verbroedering Geel kan opnieuw dé club van de Kempen worden”
Voorzitter Jan Tormans Foto: BERT DE DEKEN
Kempische fusie

Maar het had vorig seizoen anders kunnen uitdraaien. In een poging de club van de ­ondergang te behoeden, lag een fusie met Oosterzonen, dat dit seizoen samen met het ter ziele gegane Lierse onder één vlag ging spelen, op tafel. Een samenwerking die door een verschil in visie en aanpak niet van de grond kwam.

Maar in het quasi schizofrene DNA van Verbroedering Geel zit fuseren en/of van naam veranderen haast ingebakken. De club ging in 1999 samen met KFC Herentals, hield in 2008 op te bestaan en ging verder onder het stamnummer van het naburige Meerhout Sport. De naam Verbroedering Geel-Meerhout werd enkele seizoenen later dan weer gewijzigd naar Allemaal Samen Verbroedering Geel. De voorzitter zit er dan ook niet om verlegen toe te geven dat hij een grote voorstander is van een samensmelting van twee of meerdere clubs uit de regio. “Er zijn sinds het afspringen van de fusie met Oosterzonen geen gesprekken met welke club dan ook geweest”, beklemtoont Tormans. “Maar ik vind nog altijd dat één grote Kempense club de beste oplossing is. Ik kom uit de ­zakenwereld, dus een fusie is een logische stap. Ik heb er emotioneel geen enkel ­probleem mee. De supporters natuurlijk wel, en dat begrijp ik.”

Er is in het verleden sprake geweest van een grote samensmelting van Westerlo, Geel en Lierse. “Maar dan moest er een nieuw, ­centraal gelegen stadion gebouwd worden”, weet Tormans. “Die plannen waren er, maar zijn uiteindelijk afgeketst. Dan hebben we maar beslist het op eigen kracht te doen en zelf een toekomstplan voor onze club en ons stadion op te stellen. Met eigen geld en ­buitenlandse hulp. Maar als morgen bijvoorbeeld Westerlo alsnog komt aankloppen, dan wil ik zeker praten.”

En ondertussen wordt er natuurlijk ook nog gewoon gevoetbald in Geel. Zaterdagavond loopt het Leunenstadion hopelijk nog eens aardig vol voor de komst van streekgenoot Thes Sport, de autoritaire leider in eerste amateurs. Een club waar trouwens verschillende ex-Gelenaren onderdak vonden. Spelers die vorig seizoen vrij waren te vertrekken. In een poging het tij te keren, trok Verbroedering Geel tijdens de winterstop al twee spelers aan. Een daarvan is Faysel Kasmi, de 23-jarige middenvelder die twee weken geleden door Beerschot Wilrijk aan de deur werd gezet na een positieve drugstest in het verkeer. “Iedereen verdient een tweede kans”, klinkt Tormans zalvend. “Hij kan de nodige ervaring toevoegen aan onze jonge spelersgroep.”

“100.000 euro geïnvesteerd omdat Geel grootste uit regio kan worden”
-
Een van die twaalf sympathisanten die samen 2,25 miljoen euro investeerden in het stadion­project, is een Turnhoutse ­ondernemer die liever niet met naam en toenaam in de krant wil. Maar Turnhout en Geel, is dat niet ­water en vuur op ­voetbalvlak?

“Ik ben al jaren supporter van Geel”, zegt hij. “Ik heb 100.000 euro van mijn eigen vermogen, dus niet via mijn bedrijf, in de ­investeringsgroep gestoken en heb het volste vertrouwen in de ambitieuze toekomstplannen van onze voorzitter. Verbroedering Geel heeft de mogelijkheid uit te groeien tot een grote en centrale club in de regio. We hebben de garantie gekregen dat, zodra de commerciële ruimtes verkocht zijn en het stadion zelf­bedruipend is, we onze inbreng terugkrijgen.”

De man, die ook al jarenlang trouwe sponsor is, zegt dat het nu wachten is op de politiek om in gang te schieten.

“Nu de gemeenteraadsverkiezingen achter de rug zijn, is het ­moment daar voor onze politici om het RUP aan te passen. Zolang dat niet gebeurt, houden zij de vooruitgang van de club en de jeugdwerking tegen. Als onze voorzitter zegt dat alles er over vijf jaar kan staan, dan geloof ik hem. We wachten alleen nog op de noodzakelijke vergunningen. Het is tijd dat ze in het stadhuis in actie schieten.”

Eric

Post by Eric » Fri Jan 11, 2019 10:25 am

Lijkt me inderdaad ongezien megalomaan. Hopen dat LVT niet meestapt in die zever. Idem voor Westerlo trouwens. Clubs fuseren is geen kwestie van fans van beide clubs bij elkaar optellen.

Flor

Post by Flor » Fri Jan 11, 2019 3:27 pm

Weuts trekt naar RWDM. Erg goeie transfer, die had ik nog graag bij ons gezien. Idem voor Buyens.

Vraag me of die namen bij ons de ronde hebben gedaan en wat hen eventueel tegenhield.

Carelke

Post by Carelke » Sat Jan 12, 2019 11:04 am

Flor wrote:
Fri Jan 11, 2019 3:27 pm
Weuts trekt naar RWDM. Erg goeie transfer, die had ik nog graag bij ons gezien. Idem voor Buyens.

Vraag me of die namen bij ons de ronde hebben gedaan en wat hen eventueel tegenhield.
wij haalden 20 jarige smolders van mechelen. met beetje meeval kan hij blijven bij ons want nu verhuurt.
jong en doorverkoopbaar dan. toekomstgericht dat moeten we hebben. geen spelers die bijna einde cariere zijn.

KRKN

Post by KRKN » Sat Jan 12, 2019 12:06 pm

Carelke wrote:
Sat Jan 12, 2019 11:04 am
Flor wrote:
Fri Jan 11, 2019 3:27 pm

wij haalden 20 jarige smolders van mechelen. met beetje meeval kan hij blijven bij ons want nu verhuurt.
jong en doorverkoopbaar dan. toekomstgericht dat moeten we hebben. geen spelers die bijna einde cariere zijn.
Ook waar. Al hoop ik dat hij effectief kan blijven (als hij op iets trekt, vanavond eerste test gok ik).
Idem voor Delorge.

Post Reply