Challenger Pro League

Alle voetbalcompetities in België kunnen hier besproken worden.
Justhomuch
Re: Proximus league

Post by Justhomuch » Sat Apr 11, 2020 11:37 pm

Cold wrote:
Sat Apr 11, 2020 10:37 pm
Als ik de jaarrekeningen van de meeste Belgische clubs bezie, is het een situatie die niet vol te houden is. En dringend ook spelen met een Max aantal niet Belgen. Investeren in jeugdwerking is de toekomst.
Je hebt een punt. Maar zo werkt het jammer genoeg niet, grote clubs wordt een hand boven het hoofd gehouden, zoals grote bedrijven geen taxen hoeven te betalen terwijl de kleine zelfstandige zich blauw betaald. Ik hoor ze het allemaal graag zeggen daar hoor bij LL met hun idealen, maar je zou toch onderhand wel moeten weten hoe de wereld ECHT ineen zit?
Wij komen áltijd terug!

Vergaaneglorie

Post by Vergaaneglorie » Sun Apr 12, 2020 12:05 am

Bwa mss werkt dat daar een beetje, maar dan zal 2de ama. het plafond zijn. lyra bleef ook steeds rond 4 de klasse hangen.

Justhomuch

Post by Justhomuch » Sun Apr 12, 2020 8:06 am

Vergaaneglorie wrote:
Sun Apr 12, 2020 12:05 am
Bwa mss werkt dat daar een beetje, maar dan zal 2de ama. het plafond zijn. lyra bleef ook steeds rond 4 de klasse hangen.
Ik heb het dan ook over de hoogste afdeling he, en kijk globaal gezien is naar al die grote clubs hun schulden... naar mijn weten wordt daar nooit iets aan gedaan.
Wij komen áltijd terug!

wekke

Post by wekke » Sun Apr 12, 2020 8:39 am

Justhomuch wrote:
Sat Apr 11, 2020 11:37 pm
Cold wrote:
Als ik de jaarrekeningen van de meeste Belgische clubs bezie, is het een situatie die niet vol te houden is. En dringend ook spelen met een Max aantal niet Belgen. Investeren in jeugdwerking is de toekomst.
Je hebt een punt. Maar zo werkt het jammer genoeg niet, grote clubs wordt een hand boven het hoofd gehouden, zoals grote bedrijven geen taxen hoeven te betalen terwijl de kleine zelfstandige zich blauw betaald. Ik hoor ze het allemaal graag zeggen daar hoor bij LL met hun idealen, maar je zou toch onderhand wel moeten weten hoe de wereld ECHT ineen zit?
Je idealen niet verloochenen voor sportieve ambities is natuurlijk de moeilijkheid. Die idealen brengen beperkingen met zich mee en maakt ons ook fragiel richting financieel krachtigere concurrenten (zowel qua A-kern als qua jeugd), een crisis (sponsors), .... Ik vreesde lange tijd dat mijn invulling van die idealen te extreem was, maar ik ben het laatste halfjaar aangenaam verrast door onder andere de vergaderingen tussen PSC en SC's.

Justhomuch

Post by Justhomuch » Sun Apr 12, 2020 8:54 am

wekke wrote:
Sun Apr 12, 2020 8:39 am
Justhomuch wrote:
Cold wrote:
Je idealen niet verloochenen voor sportieve ambities is natuurlijk de moeilijkheid. Die idealen brengen beperkingen met zich mee en maakt ons ook fragiel richting financieel krachtigere concurrenten (zowel qua A-kern als qua jeugd), een crisis (sponsors), .... Ik vreesde lange tijd dat mijn invulling van die idealen te extreem was, maar ik ben het laatste halfjaar aangenaam verrast door onder andere de vergaderingen tussen PSC en SC's.
Ik vind die idealen heel mooi, en dat is waarom ik jullie ook een sympathieke club vindt, maar om te zeggen dat grote clubs gaan verdwijnen, of niet rendabel zouden zijn omdat ze veel schulden hebben is naïef denk ik, en dan moet je maar gewoon naar het dagelijkse bedrijfsleven zien.
Wij komen áltijd terug!

wekke

Post by wekke » Sun Apr 12, 2020 9:28 am

Justhomuch wrote:
Sun Apr 12, 2020 8:54 am
Ik vind die idealen heel mooi, en dat is waarom ik jullie ook een sympathieke club vindt, maar om te zeggen dat grote clubs gaan verdwijnen, of niet rendabel zouden zijn omdat ze veel schulden hebben is naïef denk ik, en dan moet je maar gewoon naar het dagelijkse bedrijfsleven zien.
Mij zal je ook nooit horen zeggen dat fanparticipatie het enige middel is om een gezonde club te zijn. De vraag is natuurlijk wel op welk vlak je investeert en dus schulden maakt. Het kan niet de bedoeling zijn dat een club jaar na jaar meer geld dan het heeft blijft pompen in een spelerskern enkel en alleen om de concurrentie te kunnen bijbenen. Dan mogen supporters nog een controlerende functie hebben dan ga je op termijn gewoon over de kop. Er zijn in België te weinig clubs die handelen naar hun mogelijkheden.

KRKN

Post by KRKN » Sun Apr 12, 2020 9:48 am

Justhomuch wrote:
Sun Apr 12, 2020 8:54 am
wekke wrote:
Sun Apr 12, 2020 8:39 am
Justhomuch wrote:

't Is inderdaad alles in perspectief plaatsen.
Als LK de komende 5 jaar elk jaar opnieuw een half miljoen schulden neerzet, dan hebben we een probleem. Daar moeten we niet onnozel over doen. Ik denk echter dat Lierse als 'product' gewoon sterk genoeg is, om mits sterk en streng beleid, wel zelfvoorzienend te zijn.

Ik vind dé maatstaf van (potentiële) rendabiliteit van een club toch gewoon het aantal supporters. MIsschien is dat niet de beste maatstaf, maar het zal toch het beste zijn wat we hebben. Ik vind het daarom ook frustrerend dat Peter Vandenbempt ons op het lijstje zwiert met La Louviere en Seraing. Dat zijn toch wel écht andere gevallen. Het is niet omdat MS alles naar de kloten heeft geholpen dat we per definitie niet levensvatbaar zijn.

In 1e amateur halen we ongeveer 2900 supporters. Ik heb dat vergeleken met 2 random speeldagen (speeldag 20 en 21, ter info) in de JPL en Proximus League.
Laten we daarmee achter, in hogere reeksen:
- Moeskroen: 2700 supporters in eerste klasse. Tegen Charleroi
- Eupen: 2220 supporters in eerste klasse. Tegen Kortrijk
- Waasland Beveren: 2700 supporters in eerste klasse. Tegen Standard (!)
- Komen serieus in de buurt van Cercle met 3200 supporters.

In de Proximus league:
- Roeselare met 800 (!) supporters
- Lommel met 1500 supporters
- Union speelde niet thuis, dus daarvoor ben ik op een andere speeldag moeten gaan loeren. 1400 man thuis tegen Westerlo

Nu: ik geef grif toe, bovenstaande gevallen zijn niet het toonbeeld van gezondheid in de Belgische competitie. Maar vergeet niet dat wij in 1e amateur spelen. Bij een promotie naar 1B (misschien niet onder huidige omstandigheden) zie ik ons wel een kleine 4000 man trekken, en bij 1A rond de 6 a 7000. Daarmee zit je op hetzelfde niveau met ploegen als Kortrijk en ZW. Daar moeten we ons toch aan kunnen spiegelen? Vooral die laatste dan.
Veel assumpties, ik weet het. Ik weet bv niet hoeveel rek er op ons supportersaantal zit mochten we ooit in 1A spelen, gegeven het feit dat je nu met LL zit. Maar 6 a 7000 lijkt me niet te overdreven tegen topploegen.

wekke

Post by wekke » Sun Apr 12, 2020 10:31 am

Lierse blijft op dat vlak wel een merk, maar zo simpel zijn de zaken natuurlijk niet. Het geld dat je genereert uit enkel die supportersaantallen is te laag om een zelfbedruipende profclub te maken. Ook uit transfergelden ga je de eerste jaren in alle waarschijnlijkheid geen meerwaardes kunnen genereren omdat de opleiding nog in de startblokken staat én de concurrentie voor 'witte raven' enorm groot is. Dat maakt de afhankelijkheid van sponsors en investeerders erg groot is. De vraag is dan of het realistisch is om in het huidige proflandschap te kunnen vertoeven. Ik heb daar ergens mijn twijfels over.

KRKN

Post by KRKN » Sun Apr 12, 2020 12:12 pm

wekke wrote:
Sun Apr 12, 2020 10:31 am
Lierse blijft op dat vlak wel een merk, maar zo simpel zijn de zaken natuurlijk niet. Het geld dat je genereert uit enkel die supportersaantallen is te laag om een zelfbedruipende profclub te maken. Ook uit transfergelden ga je de eerste jaren in alle waarschijnlijkheid geen meerwaardes kunnen genereren omdat de opleiding nog in de startblokken staat én de concurrentie voor 'witte raven' enorm groot is. Dat maakt de afhankelijkheid van sponsors en investeerders erg groot is. De vraag is dan of het realistisch is om in het huidige proflandschap te kunnen vertoeven. Ik heb daar ergens mijn twijfels over.
Klopt, maar ik zie bv sponsors wel in lijn met de supportersaantallen.

Vorig jaar konden we 1.6 miljoen aan inkomsten genereren. Ik vind dat erg veel geld voor een ploeg in 1e amateur. Dat zal dit jaar wel wat minder zijn vrees ik, gezien de crisis, maar toch. Als je met dat budget break even kan draaien heb je nog één van de betere budgetten van de reeks.

3970

Post by 3970 » Sun Apr 12, 2020 2:48 pm

Interessante discussie wel.

Over LL. Vergis je niet in hun budget. Dat sluipt naar 1 miljoen toe. Hoewel Corona nu de zaken verandert. Een van de voordelen van participatie is dat de supporters over het budget waken als een hen over haar kuikens.
1 amateur is budgetmatig absoluut mogelijk voor hen. Ook daar kan men immers nog rekenen op groei qua sponsoring( wordt uitzonderlijk goed aan gewerkt) en toeschouwers.
Kunnen ze terug naar Lier komen dan is 1 amateur absoluut een zekerheid. Profvoetbal is een stap te ver.

Over LK. Saneren is de boodschap. Er was een tekort van een zeshonderduizend euro. Das veel op een budget van 1.6.
Maar misschien is deze crisis en dit sportieve rampjaar een aanzet tot verstandig handelen. Ga de weg op van Thes en Deinze qua kern. Jonge Vlamingen halen die in 1b en 1a uit de boot vallen. Werk daar geduldig mee gedurende een jaar of drie. Introduceer eigen jeugd. En maak op die manier gebruik van je meerwaarde aan toeschouwers. Of dat nu in 1 amateur is of een nieuwe 'tweede' klasse.
Maar nogmaals, geduld.

Ik voorzie op die manier in Lier twee ploegen die mekaar kunnen aanvullen. En gezond zijn.

Post Reply