Clubnieuws

Alle algemene zaken over het reilen & zeilen binnen Lierse kunnen hier besproken worden.
Lipser
Re: Clubnieuws

Post by Lipser » Wed Aug 19, 2026 1:34 am

Nu al grote ongerustheid bij Lierse-fans na wisselvallige voorbereiding en valse start, CEO roept op tot rust: “We moeten vooral één front vormen”
LIEREen wisselvallige voorbereiding en de zware 3-0 nederlaag op de openingsdag van de Challenger Pro League in Virton zorgen voor onrust bij de fans van Lierse. In een open brief stelt onder meer sfeergroep Pallieter 30 zich vragen bij het reilen en zeilen op en naast het veld. “Enkele dagen voor de match tegen Patro Eisden roep ik vooral op om één front te vormen”, tempert CEO Yorik Torreele.
Kurt Guldentops
20:49

Luisteren

Delen
Maak ons je Google-favoriet!

Neen, de sportieve campagne van Lierse is allesbehalve voorspoedig begonnen. De thuisnederlaag op de fandag tegen SK Heist en het loodzware 3-0-verlies zaterdag in Virton zorgen voor zenuwachtigheid bij de achterban. Die vrezen een problematische campagne zoals vorig seizoen en eisen uitleg van het bestuur. Onder meer de sportieve evolutie en de geldstromen na de vele uitgaande transfers doen de wenkbrauwen fronsen bij sfeergroep Pallieter 30. CEO Yorik Torreele gaf zelf al enige duiding en belooft na het verstrijken van de transferperiode begin september met de supportersgroep rond de tafel te gaan zitten. Op sociale media was de voorbije dagen vooral voorzitter Luc Van Thillo de gebeten hond.

“Uiteraard staat het iedereen vrij om een mening te geven, maar de vraag is of die telkens onderbouwd is wanneer je niet over alle elementen beschikt. Ik lees een grote vrees of de gelden die we uit uitgaande transfers halen wel degelijk in de club blijven. Met de hand op het hart kan ik zeggen dat er geen eurocent van buiten Lierse gaat. We streven er naar om Lierse zelfbedruipend te maken, maar dat is vandaag nog niet het geval. In wezen komen we jaarlijks circa twee miljoen euro tekort om het financiële plaatje helemaal rond te krijgen. Dat moeten we compenseren met de inkomsten van die transfers of een andere optie is om de verliezen jaar na jaar op te stapelen. Maar dat is een beleid waar ik niet voor sta. De voorbije tien jaar is er quasi ieder seizoen een club failliet gegaan in tweede klasse. Lierse zelf maakte het mee in 2018. Dat mag ons niet opnieuw overkomen.”

Yorik Torreele.
Yorik Torreele. © BELGA
Komt Lierse aan het einde van het seizoen niet rond, dan past voorzitter Luc Van Thillo bij. Iets wat de voorbije acht jaar overigens al meermaals het geval was. De gezonde financiële visie verzoenen met sportieve ambitie is de grote uitdaging waar Lierse telkens voorstaat. Met Ives Serneels is er sinds enkele maanden een nieuwe sportief verantwoordelijke om die puzzel te leggen.

“Naar mijn gevoel is het te vroeg om nu al een oordeel te vellen”, vindt Yorik Torreele. “De transferperiode ligt niet eens achter ons en sommige jongens moeten nog in het juiste ritme komen. Maar tegelijk besef ik dat de resultaten op de grasmat de barometer bepalen. En die kleurt momenteel dus niet groen. Daar zijn we ons zeker van bewust. Ook binnen het bestuur en de sportieve cel was de ontgoocheling het voorbije weekend erg groot.”

Geldschieters
De felle kritiek hakte er de voorbije dagen stevig in bij voorzitter Luc Van Thillo. Die is samen met de geel-zwarte beleidsploeg al een poosje op zoek naar bijkomende, betrouwbare investeerders om de club extra mogelijkheden te geven, maar die zoektocht verloopt moeilijk.

Ives Serneels.
Ives Serneels. © SPORTPIX
“De realiteit is dat er geen tien geldschieters die Lierse een duurzame toekomst kunnen geven staan aan te kloppen. Er wordt zeker ruimte gelaten om extra mensen in het bestuur toe te laten en ook Luc is bereid om een deel van zijn aandelen of indien nodig het hele pakket over te dragen als er zich een goede partij aandient. Maar die hebben we ondanks actief zoeken nog niet gevonden. Dan is het naar mijn gevoel veel beter om de rangen te sluiten dan elkaar met de vinger te wijzen. Degenen die dat wel willen doen, moeten zich tot Ives Serneels en mezelf richten. Wij zijn de verantwoordelijken voor het beleid van de club op en naast het veld. Maar veel beter lijkt het me om in aanloop naar de match van zaterdag tegen Patro Eisden één geel-zwart front te vormen. Net die eendracht is altijd de sterkte geweest van deze club.”

Dus volgens Torreele komt de club in haar dagelijkse werking elk seizoen twee miljoen tekort en blijft al het transfergeld in de club….. nou moe. Ik zou eens graag weten wat de club betaalt om gebruik te mogen maken van de accomodaties.

Tamas Krivitz
Re: Clubnieuws

Post by Tamas Krivitz » Wed Aug 19, 2026 9:21 am

Dat is juist het angelpunt, de club betaalt zich blauw aan huurgelden aan Infralier voor het gebruik maken van het stadion, Kessel en Emblem,
vest-broekzak dus !
Het op 2 na kleinste budget van 1B, 3000 abonnementen en nog 2 miljoen euro per jaar tekort komen, dat klopt voor gene meter, met dit businessmodel kom je nergens.

Post Reply