Clubnieuws

Alle algemene zaken over het reilen & zeilen binnen Lierse kunnen hier besproken worden.
Carlke
Re: Clubnieuws

Post by Carlke » Sun Dec 28, 2025 4:21 pm

Nog steeds geen nieuws over opvolger kindermans ,en reden van ontslag !

Barry

Post by Barry » Mon Dec 29, 2025 8:50 am

Kindermans zelf is de nieuwe sportief directeur van La Louvière volgens gva

KRKN

Post by KRKN » Thu Jan 01, 2026 3:53 pm

‘t Is opvallend stil. De voorbije jaren hadden we vaak iets van interview met de voorzitter rond nieuwjaar. Had ik ook wel graag gezien nu. Er is toch wel wat te bespreken lijkt me.

Devyd

Post by Devyd » Thu Jan 01, 2026 5:27 pm

Iemand het hele interview van Kindermans in het nieuwsblad ?

Ben wel eens benieuwd wat die te zeggen heeft , in de kop stond al dat de zaak Lenaerts niets met zijn ontslag te maken heeft .

TV2002

Post by TV2002 » Fri Jan 02, 2026 12:55 pm

Devyd wrote:
Thu Jan 01, 2026 5:27 pm
Iemand het hele interview van Kindermans in het nieuwsblad ?

Ben wel eens benieuwd wat die te zeggen heeft , in de kop stond al dat de zaak Lenaerts niets met zijn ontslag te maken heeft .
INTERVIEW. Jonathan Kindermans over zijn afscheid bij Lierse en overstap naar La Louvière: “Ineens ontplofte mijn telefoon”

Amper drie weken na zijn afscheid bij Lierse vond sportief directeur Jonathan Kindermans een nieuwe uitdaging. Bij La Louvière gaat hij mee de transfers regelen. “Straf dat ik op mijn 31ste zo snel iets nieuws heb gevonden, een stap hogerop dan nog.” Hij blikt vooruit en ook nog even terug. “Ik ben niet ontslagen door het gedoe rond Mauro Lenaerts.”

Officieel treedt Jonathan Kindermans pas op 1 januari in dienst bij La Louvière. “Maar ik moet toegeven dat ik al drie, vier dagen achter de schermen bezig ben”, vertelt hij. Geen tijd te verliezen, met de wintermercato voor de deur.

La Louvière zag ook zijn sportief directeur David Verwilghen plots naar Anderlecht vertrekken, vandaar dat het bij Kindermans uitkwam. “Gelukkig, want ik zag het niet zitten om heel lang te wachten op iets nieuws. Ik had even schrik dat er niet direct iets zou komen, zo vlak voor de transferperiode en ook omdat niet iedereen zeker was dat ik weg was bij Lierse. Er was nog niks over mijn afscheid gecommuniceerd. Maar er waren toch enkele clubs die een job voor mij in gedachten hadden. Ook met een paar andere eersteklassers was er contact.”

Hoe hij dan in de Easi Arena belandde? “Wel, toen de exit van Verwilghen officieel werd, is mijn telefoon ontploft. Ik denk dat bijna dertig makelaars mij stuurden dat La Louvière het ideale project voor mij was, omdat het in dezelfde lijn als Lierse lag. Ik zei hen dat het aan de voorzitter en de CEO was om dat te bepalen, maar vrij snel heb ik dan van de voorzitter, Salvatore Curaba, telefoon gekregen. En na twee, drie gesprekken is er beslist dat ik mij bij de sportieve cel zou voegen.”

Samenwerken met Frutos
Maar hoe zit dat nu precies met de taakverdeling? Want er loopt ook nog ene Nicolas Frutos rond. Kindermans legt uit.
“Enerzijds heb je inderdaad Frutos, die head of football is. Hij houdt zich bezig met de filosofie, de spelstijl, de schema’s, noem maar op. Toni Turi is er als CEO onder meer voor de afhandeling van contracten. Maar daartussen was nog iemand nodig die het contact met makelaars onderhoudt en mee transferdossiers voorbereidt voor de sportieve cel. Het is dus aan mij om, samen met de vele scouts, te rekruteren en mijn mening te geven, waarna we in groep beslissen. Het is meer afgelijnd dan bij Lierse, waar ik heel het sportieve voor mijn rekening moest nemen. We noemen het nu ook nog geen ‘sportief directeur’ of ‘head of recruitment’, omdat we de komende maanden eerst willen zien hoe alles loopt, alvorens het in een structuur te gieten.”

Als promovendus doet La Louvière het degelijk, met twintig punten uit twintig matchen. Maar het is aan Kindermans en co. om ervoor te zorgen dat de ploeg ook na de winterstop competitief blijft. “In eerste instantie willen we ons per direct versterken, om zeker te zijn dat we in eerste klasse blijven. Maar we zitten ook met veel spelers die einde contract zijn, zoals onze twee spitsen, die gehuurd zijn. Ook richting de zomer is er dus veel werk.”

Dat hij 31-jarige mee de verantwoordelijkheid krijgt, blijft wel straf. Zoveel jonkies zoals hij lopen er op het hoogste niveau niet rond. “Soms sta ik daar niet bij stil en is het voor mij de normaalste zaak van de wereld. Maar als ik erover nadenk, denk ik ook weleens: wow… Andere mensen zitten soms meer dan een jaar zonder club, maar ik ben drie weken werkloos en ik heb al een nieuwe job. En dan nog een stap hogerop, want La Louvière is een club die als een topbedrijf gerund wordt en richting de middenmoot wil. Daar mag ik trots op zijn.”

“Topavontuur” bij Lierse
Op financieel vlak zijn de mogelijkheden, tegenover een resem reeksgenoten, wel beperkt. Maar Kindermans weet van bij Lierse wat het is om met weinig middelen te werken. “Wat dat betreft is het een heel goeie leerschool geweest, ja. Ik kijk eigenlijk ook overheersend positief terug op mijn verhaal bij Lierse, want we hebben mooie dingen gerealiseerd.”

“We hebben meerwaarde gecreëerd op spelers, ook op gasten die we in de lagere reeksen hebben gescout en dan naar eerste klasse hebben geloodst. In mijn eerste seizoen haalden we bijna de play-offs, in mijn tweede seizoen waren er mooie reeksen van 12 op 12 en zeven ongeslagen matchen op rij. Het was een topavontuur, alleen jammer dat het zo vroeg is beëindigd, want mijn werk was nog niet klaar. Maar in het voetbal heb je over bepaalde zaken geen controle.”

Het gedoe rond Mauro Lenaerts heeft hem uiteindelijk genekt. De jonge spits had nog geen contract en kon zo gratis naar KV Mechelen. Al liggen de zaken anders, geeft Kindermans aan. “Er is een misperceptie dat ik daardoor ben ontslagen. Waardoor dan wel? De exacte reden mag ik niet communiceren.”

Toch is het zo dat voorzitter Luc Van Thillo hem heeft afgerekend op de zaak-Lenaerts. “Mja, als hij vindt dat ik het budget anders had moeten inzetten, dan is ook zijn goed recht. Want het verhaal van Mauro is gewoon het verhaal van een budgettaire realiteit. Toen nog niemand over Mauro sprak, heb ik keuzes moeten maken. Dat was een inschatting van het moment. Wanneer hij dan begint te scoren, wordt er natuurlijk een hype gecreëerd. Hoewel het budget al ingevuld was, hebben we nog een inspanning geleverd om hem vast te leggen, maar als er dan kapitaalkrachtigere clubs komen, wordt het moeilijk.”

“Soms win je, zoals met Mpanzu, die wél nog wilde tekenen om de club iets terug te geven, maar soms verlies je. Het is ook afwachten of Mauro de hype kan waarmaken, maar ik wens hem alle succes.”

Tegen Antwerp en zijn vader
Nog één keer terug naar La Louvière dan, omdat Kindermans’ eerste match, op dinsdag 12 januari, een speciale wordt. “Da’s de bekerwedstrijd tegen mijn pa, hè”, zegt hij lachend. Inderdaad: dan mag hij mee naar Antwerp, waar vader Jean de jeugdopleiding runt. “Hij vroeg me al of ik plaats nodig had, ik ben dus welkom. Maar ik hoop er uiteraard als winnaar uit te komen. Vorige maand won ik al van mijn broer Yannick, toen we met Lierse de RSCA Futures klopten. Dit zou het nog mooier maken. (grijnst) Al zal het niet makkelijk worden, met de flow waarin Antwerp zit.”

TV2002

Post by TV2002 » Mon Jan 12, 2026 9:22 pm

Morgen oefenwedstrijd op de planning tegen FC Bocholt uit de Duitse vierde klasse.

Post Reply