Clubnieuws

Alle algemene zaken over het reilen & zeilen binnen Lierse kunnen hier besproken worden.
Flor
Re: Clubnieuws

Post by Flor » Tue Jun 21, 2022 11:07 pm

Snap dat het gevoelig ligt, maar lijkt me toch een buitenkansje. Je kan niet alles willen. Als je sportief stappen wil zetten is het door dit soort zaken te doen (of je terug in handen van een buitenlandse investeerder te zwieren). Liever dit dan. Zolang ze er maar genoeg voor dokken en zich indekken als het misloopt.

stakke

Post by stakke » Tue Jun 21, 2022 11:11 pm

Doet begod pijn om een andere club op onze heilige grond te zien. Net zoals union trouwens. Maar ik vrees ook dat we na het faillissement eventjes onze trots moeten inslikken en terug werken en opbouwen. Ooit pakken we ze allemaal terug.

Carlke

Post by Carlke » Wed Jun 22, 2022 5:14 am

stakke wrote:
Tue Jun 21, 2022 11:11 pm
Doet begod pijn om een andere club op onze heilige grond te zien. Net zoals union trouwens. Maar ik vrees ook dat we na het faillissement eventjes onze trots moeten inslikken en terug werken en opbouwen. Ooit pakken we ze allemaal terug.
Ik zou niet weten waarom dat zeer doet dat er andere p,oeg op onze heilige grond speelt. Het zijn mannekens van onder de 23 jaar, de meestec belgisch onze vijver dus. Je weet nooit of we er van kunnen gebruiken. Op antwerp krijgt jeugd bijna geen kansen. Bij andere ploegen word er ook op hun stadion gespeeld. Maar dat de red flames komen spelen was iedereen fier. Nu zijn het jongens van onder de 23 jaar was het verschil ! Stadion meer dan helft gesloten dus dat beetje volk gaat dan nog in bezoekersvak zitten blijkbaar.

esreil

Post by esreil » Wed Jun 22, 2022 9:34 am

Voelt toch vreemd aan. Ik kan zowel positieve als negatief aspecten bedenken :

- emotioneel wringt het toch dat een concurrent hier komt spelen
- belasting en dus kwaliteit van de grasmat
- het is een vriendendienst, zelden de juiste insteek om beslissingen te nemen

+ commercieel interessant
+ het is een vriendendienst, krijgen we misschien wel eens iets voor in de plaats (in de vorm van een speler, soepelere onderhandelen ? )
+ gemakkelijke scouting van beloften uit de regio

Dus ja ... goede beslissing of niet ? Wie zal het zeggen ?
Laat ons bestuur dit dan maar doen met (hopelijk) kennis van zaken :-)

Flor

Post by Flor » Wed Jun 22, 2022 10:37 am

esreil wrote:
Wed Jun 22, 2022 9:34 am
Voelt toch vreemd aan. Ik kan zowel positieve als negatief aspecten bedenken :

- emotioneel wringt het toch dat een concurrent hier komt spelen
- belasting en dus kwaliteit van de grasmat
- het is een vriendendienst, zelden de juiste insteek om beslissingen te nemen

+ commercieel interessant
+ het is een vriendendienst, krijgen we misschien wel eens iets voor in de plaats (in de vorm van een speler, soepelere onderhandelen ? )
+ gemakkelijke scouting van beloften uit de regio

Dus ja ... goede beslissing of niet ? Wie zal het zeggen ?
Laat ons bestuur dit dan maar doen met (hopelijk) kennis van zaken :-)
Vat het goed samen, en uiteindelijk komt het dan allemaal neer op hoeveel ze gekregen hebben. Als dat genoeg is om de negatieve punten weg te waaien is het een goede beslissing, anders niet.

Netzer

Post by Netzer » Thu Jun 23, 2022 3:06 pm

We gaan vooral onze grasmat te hard laten belasten door er elk weekend op te spelen, vooral als het slechter en drassiger weer wordt. Hopelijk gaat dat op termijn ons eigen spel, als we thuis spelen, niet negatief beïnvloeden.
Maar misschien is dat net de bedoeling, dan kan LVT eindelijk zijn felbegeerd kunstgrasveld laten aanleggen. :mrgreen:
Formerly known as Lisp-boy

KRKN

Post by KRKN » Thu Jun 23, 2022 11:15 pm

Vandaag naar de Red Flames gaan zien. Best toffe avond gehad, en leuk om het Lisp zo in de spotlight te zien.

ozzy105

Post by ozzy105 » Fri Jun 24, 2022 12:23 am

KRKN wrote:
Thu Jun 23, 2022 11:15 pm
Vandaag naar de Red Flames gaan zien. Best toffe avond gehad, en leuk om het Lisp zo in de spotlight te zien.
Ook wel wat volk in de tribunes...

Flor

Post by Flor » Fri Jun 24, 2022 5:54 pm

ozzy105 wrote:
Fri Jun 24, 2022 12:23 am
KRKN wrote:
Thu Jun 23, 2022 11:15 pm
Ook wel wat volk in de tribunes...
En niet te vergeten: prima publiciteit voor de sponsers. Goed bezig!

Netzer

Post by Netzer » Sat Aug 13, 2022 2:44 pm

Eindelijk eens een artikel met LVT waarin hij sportieve ambitie uitspreekt :

Voorzitter Luc Van Thillo is niet meer tevreden met ‘rustig’ seizoen voor Lierse: “Willen winnen moet in ons DNA zitten”

Na twee maanden voorbereiding opent Lierse zondag de competitie op het veld van Jong Genk. Voorzitter Luc Van Thillo kijkt even nieuwsgierig als hoopvol naar het kampioenschap uit. Want voor het eerst sinds de terugkeer naar 1B willen de Pallieters opnieuw een rol van betekenis spelen in het profvoetbal.
We zitten tegenover voorzitter Luc Van Thillo, met op de achtergrond een zonovergoten Lisp. Symbolischer kan haast niet, want als het van de sterke man van de Pallieters afhangt, zal na de financiële en organisatorische heropbouw van de voorbije jaren straks vooral op het veld de zon moeten schijnen. Of anders gezegd: Lierse begint niet aan het seizoen met de flauwe ambitie om niet te degraderen of om geen zorgen te kennen. Neen, het mag of beter móét meer zijn.

“De voorbije jaren is er veel aandacht naar de financiële en structurele uitbouw van de club gegaan. Die stappen hebben we intussen met succes gezet. Nu moet ook het sportieve plaatje volgen. We mogen niet langer tevreden zijn met gewoon mee te mogen spelen, maar we moeten heuse winnaars worden. Iedere week opnieuw, én in alle geledingen van de club. De voorbije jaren hebben we eerst orde op zaken moeten stellen naast het veld, nu kan de focus stilaan meer op het sportieve. Wat uiteraard de intentie is van een professionele voetbalclub. Het is en blijft de ambitie om een reeks hoger te klimmen. Dan moeten we dat calimerocomplex, wat we zelf ook een stuk gecreëerd hebben, van ons afschudden. Ik zie dit seizoen geen teams die er mijlenver bovenuit steken in onze reeks. Het zal dus vaak aankomen op de mouwen opstropen en op de wil en het geloof om te winnen. Hard labeur schuwen we niet, maar we moeten de overtuiging om steeds te winnen in onze clubcultuur inslijpen. Bestuur, trainers, spelers, supporters... Iedereen. En dan ben ik er van overtuigd dat het ook zal lukken.”

Heel concreet: wanneer zal je als voorzitter sportief tevreden zijn dit seizoen?

“Wanneer we beter doen dan vorig seizoen én er het maximale hebben uitgehaald. Ik besef dat het een pittige ambitie is, maar die heb je nodig als je vooruitgang wilt maken. Het moet niet tot extra druk leiden. We gaan niet dood van nog een seizoen in 1B. Maar we moeten wel de ambitie hebben om naar boven te kijken. Dat zijn we aan onze status als club verplicht. Ik kende hier al mooie jaren als voorzitter. Maar wat nog ontbreekt, is veelvuldig sportief feesten. Dat is de opdracht. Omdat deze club en zeker haar supporters dat verdienen.”
Lierse is gewapend om die ambitie waar te maken. In vergelijking met vorig seizoen lijkt de kern opnieuw een kwaliteitsinjectie te hebben gekregen.

“Dat denk ik ook. De spelers die we absoluut wilden behouden, voetballen nog steeds voor Lierse. De twijfelgevallen voor de verdere uitbouw van de club - en dat zeg ik met alle respect voor die jongens - zijn vertrokken, maar daar werden waardige of betere vervangers voor gehaald. En er zit nog steeds een hele goede vibe in de groep. Net als vorig seizoen. Uit eigen beweging zijn ze vorige week zonder tussenkomst van de club allemaal samen nog iets gaan eten. Ik vind zulke initiatieven fantastisch. Het geeft aan dat er iets leeft binnen deze groep.”

Daar is de Belgische visie die je drie jaar geleden invoerde niet vreemd aan. Al stuitte je aanvankelijk op veel verzet en ongeloof?

(lachje) “Het is vaak prediken in de woestijn geweest, die eerste maanden. Intern was er veel tegenwind tegen die aanpak en van buitenaf werd er smalend gelachen dat je op die manier geen club kan runnen. Maar ik ben heel tevreden met de evolutie die we hebben gemaakt. Ik merk dat we respect afdwingen binnen de Pro League met onze aanpak, dat bepaalde clubs onze formule zelfs proberen te kopiëren. Ik heb niks tegen buitenlanders, maar de keuze om quasi hoofdzakelijk met Belgische spelers te werken, doet de groep extreem fel aan elkaar hangen. En dat is logisch. Ze delen grappen, bezorgdheden, opmerkingen allemaal in dezelfde taal en cultuur. En dus zal onze filosofie dezelfde blijven. De basis is dat we zoeken naar een Belgisch profiel en we pas naar een speler van buitenlandse origine grijpen als dat profiel niet aanwezig of financieel onhaalbaar is.”

Over financiën gesproken: de belofteploegen buiten beschouwing gelaten is Lierse de enige club in zuiver Belgische handen in de Challenger Pro League. Blijft dat haalbaar?

“Kijk, op de huidige manier kunnen we de club nog jaren zelf runnen. Maar het moet de bedoeling zijn om op termijn een stapje hoger te zetten. Dan is een bijkomende partner geen overbodige luxe. Ik sta er ook voor open. Op voorwaarde dat de eigenheid die we nu hebben opgebouwd, gevrijwaard blijft. In ieder gesprek staat de bestaanszekerheid van de club voor mij voorop. Ik heb de ambitie om zelf nog lange tijd aan boord te blijven. Maar het is gezonder als er nog een copiloot mee aan het stuur komt. Enkel op die manier kunnen we vlot meedraaien op een hoger niveau.”

Een belangrijk onderdeel van jullie visie was ook de uitbouw van de jeugdwerking?

“Klopt. En daar maken we ook werk van. Pieter De Schrijver is al volledig doorgebroken. Jongens als Cel Teunen, Jelle Somers, Sam Vanderhallen of Daan Smets mochten proeven van het grote werk. Binnen de jeugdwerking zie ik ook een evolutie. Na een meeting met Dirk Gyselinckx verwoordde hij het onlangs nog mooi: “We mogen niet tevreden zijn dat we elitevoetbal spelen, maar we moeten ons verder ontwikkelen en matchen winnen.” Dat is de juiste spirit. Willen winnen moet in ons DNA zitten. We moeten van die jonge kerels nu al heuse winnaars maken. Die topsportmentaliteit moeten we er dit jaar inpompen.”

Over enkele jaren kunnen ze bovendien mogelijk in een fel vernieuwd Lisp voetballen. Hoever staan die verbouwplannen?

“We hebben onze bouwaanvraag deels ingediend voor het hele project. Intussen loopt de versnelde procedure voor de bouw van de bezoekerstribune. Daar hopen we eind dit jaar mee van start te kunnen gaan. Aansluitend wordt het vervolg van het masterplan Lisp+ uitgevoerd. We zijn uiteraard ongeduldig om er verder werk van te maken, maar we moeten alle wettelijke procedures doorlopen. Dat vraagt tijd. Maar we zijn ervan overtuigd dat we onze fans over enkele jaren in een compleet vernieuwd Lisp kunnen ontvangen.”

Intussen staat de focus op het veld. Hoe leef je naar die eerste match, uit bij Jong Genk, toe?

“Met vertrouwen in ons eigen kunnen, maar tegelijk ook waakzaam. We spelen tegen het beste belofteteam van het land. Als ik Hans Somers hoor zeggen dat zeker tien spelers uit hun kern ooit in 1A of het buitenland zullen voetballen, dan besef je dat we geen klein bier voorgeschoteld krijgen. Ik vind trouwens die naam belofteploeg ook wat te zacht uitgedrukt voor een professionele spelersgroep U23. Voor mij gaat het meer om het tweede elftal van RC Genk. Bij ons en bij andere clubs in de reeks staan ook veel spelers met het etiket U23 in het elftal. Maar onze leuze moet zijn om te willen winnen. En daar ook ten volle in te geloven.”
Formerly known as Lisp-boy

Post Reply