Challenger Pro League

Alle voetbalcompetities in België kunnen hier besproken worden.
Flor
Re: Proximus league

Post by Flor » Mon Aug 24, 2020 10:32 pm

KLSK190630 wrote:
Mon Aug 24, 2020 7:44 pm
Zou iemand die 3 artikels uit gva eens kunnen posten aub? Over petrov en dat 'lierse back is'. Kan het niet lezen want geen abo, zeveraars.
Ook interesse!

3-5 trouwens; Lommel - Seraing. Jawadde.

Axassin

Post by Axassin » Mon Aug 24, 2020 11:20 pm

Profiteurs :lol:

Zal ze morgen posten.
“Neen, Lierse kan niet op tegen de dollars of euro’s die God weet waar hun origine kennen, maar gebruikt andere wapens. Wie niet sterk is, moet slim zijn. No-nonsense, Vlaams, koppig, warm. Daar staan ze voor op het Lisp.”

Axassin

Post by Axassin » Tue Aug 25, 2020 7:37 am

VAN HET KUIPJE NAAR HET LISP 22-jarige Serviër Sava Petrov is de nieuwe spits van Lierse K.
“Zondag droeg ik nog het shirt van Westerlo, maar met mijn hoofd zat ik al bij Lierse”

Een dag nadat Simon Vermeiren was uitgevallen in de competitiematch tegen Westerlo heeft Lierse al een nieuwe spits beet. De Pallieters bereikten een overeenkomst met de 22-jarige Sava Petrov, die overkomt van... Westerlo.
Het was een publiek geheim dat Lierse - zelfs met een fitte Vermeiren in de rangen - op zoek was naar een bijkomende aanvaller. Daarbij viel al een tijdje de naam van Sava ­Petrov, maar het was enigszins voorspelbaar dat Westerlo zijn overbodige spits pas zou lossen na hun onderonsje op de openingsspeeldag. Zondag, in het doel­puntenloos gelijkspel tussen beide Kempense ploegen, hield Westerlo-trainer Bob ­Peeters de Serviër ­negentig ­minuten op de bank.

“Het was een vreemde situatie”, zegt Petrov. “Enerzijds droeg ik nog het shirt van Westerlo, maar anderzijds zat ik met mijn hart en mijn hoofd bij Lierse. Dan was een gelijkspel misschien wel het ideale resultaat.”

Contract voor één jaar

Petrov, die in Lier een overeenkomst ondertekende voor één ­seizoen, zal zich op het Lisp wellicht heel snel op speelgelegenheid kunnen verheugen. Door de blessure van Vermeiren wordt het belangrijk voor de Pallieters om hun nieuwe spits klaar te stomen voor de thuismatch van zaterdag tegen RWDM. Een voordeel: ­Petrov maakte de voorbereiding mee met ­Westerlo en is conditioneel in orde. “Ja, ik ben er klaar voor”, klinkt het zelf­verzekerd. “Fysiek en mentaal sta ik te popelen om een wedstrijd te spelen. De motivatie is groot. Ik zag zondag een team met honger, dat bereid is om voor elkaar door een vuur te gaan. Daar hou ik van en daar wil ik graag deel van ­uitmaken. Liefst komend weekend al.”

Het was Lierse-coach Tom Van ­Imschoot die bij het ­bestuur had aangedrongen op de komst van de 1m87 lange aanvaller, die zijn jeugd bij Patizan ­Belgrado doorliep en in juni 2018 de overstap maakte van Spartak Subotica naar het Kuipje. “Westerlo was een ­leerrijke periode, maar nu is het tijd om meer aan spelen toe te komen. Dan moet je op zoek gaan naar een ploeg met een coach die in je gelooft. Tom Van ­Imschoot gaf aan mij er heel graag bij te hebben. Dat geeft me veel vertrouwen. Het zal me nog extra motiveren om hem niet te ontgoochelen.”

Hoezo, geen Belg?

Petrov wordt zowaar de eerste buitenlander in de kern van Lierse. Een uitweg die de Pallieters alleen maar zoeken als ze ervan overtuigd zijn dat de speler in kwestie een echte meerwaarde is. Legt dat geen druk op de schouders van de jonge Serviër. “Nee, helemaal niet. Ik voel geen extra druk, wel meer motivatie. Het is normaal dat er iets van mij verwacht wordt. Het is aan mij om die verwachtingen in te lossen. Zo gaat dat in het voetbal. Waar ik vooral naar ­uitkijk, is om snel weer met publiek te kunnen voetballen. Ik zag op YouTube beelden van de geel-zwarte aanhang. Ik sta te popelen om voor die fans te ­kunnen spelen.”KURT GULDENTOPS
“Neen, Lierse kan niet op tegen de dollars of euro’s die God weet waar hun origine kennen, maar gebruikt andere wapens. Wie niet sterk is, moet slim zijn. No-nonsense, Vlaams, koppig, warm. Daar staan ze voor op het Lisp.”

Axassin

Post by Axassin » Tue Aug 25, 2020 7:37 am

kurtguldentops

COMMENTAAR
Prestaties belangrijker dan afkomst

Daar is hij dan, de nieuwe spits van Lierse. Sava Petrov, 22 jaar en Serviër. Laat vooral dat laatste opvallend zijn, maar tegelijk van realiteitszin getuigen in de Lierse bestuurskamer. Want zal die ene - of straks ­misschien nog een tweede - buitenlander het Vlaamse, jeugdige en Kempense ­project, waarmee de Pallieters het absolute buitenbeentje in 1B zijn, onderuit halen? ­Natuurlijk niet!

De grote droom van de bewindslui op het Lisp is en blijft een elftal met uitsluitend jeugdige Belgen. Een visie die bewierookt moet worden, maar tegelijk ook genuanceerd. Want even belangrijk in het sportieve rijpingsproces van de club is het om dit ­seizoen te overleven. Het Lierse van vandaag staat voor een vlekkeloze organisatie, ervaring en heel veel grinta. Maar het mist offensieve stootkracht om al die noeste ­arbeid in overwinningen om te zetten. Dus was de komst van offensief geweld even ­logisch als noodzakelijk. In eerste instantie speurden de Pallieters conform hun visie op de binnenlandse markt, maar waren kostprijs of goesting van de speler even vaak spelbreker. En dus is het niet onlogisch dat Lierse naar een buitenlandse opportuniteit grijpt, die voor alle duidelijkheid al aan ons land en voetbal gewend is geraakt. Was dat niet het recept waarmee de Lierenaars zich ooit tot grootste kleine club van het land mochten kronen? Los van de afkomst van Sava Petrov gaat het er uiteraard vooral om wat de Serviër straks op het veld kan ­bieden. En heeft de pas 22-jarige knaap een enorme druk op de schouders liggen om meer offensief gewicht in de schaal te ­werpen. Tom Van Imschoot gelooft heel erg in zijn nieuwe aanvaller, die zonder meer kracht en werklust bundelt, maar ook ­efficiëntie zal moeten brengen. Vele eisen. En dus is het misschien nog niet zo’n slecht idee om de lasten op de schouders wat te verdelen en uit te kijken naar nóg een ­bijkomende offensieve kracht. Het zou de overlevingskansen van Lierse hoe dan ook ten goede komen.

Axassin

Post by Axassin » Tue Aug 25, 2020 7:38 am

DAVE LANGS DE ZIJLIJN
Lierse is back!
Dave Peters is een creatieve veelvraat. Radio- en televisiepresentator, auteur en bovenal sportbeest. Nu eens hoog in de voetbaltribune als commentator, dan weer als interviewer langs de zijlijn. Wekelijks laat hij in Gazet van Antwerpen zijn eigenzinnig licht schijnen over de ‘belangrijkste bijzaak in het leven’: voetbal. Met veel passie. En een knipoog.
Ik denk dat ik afgelopen weekend mijn record voetbalwedstrijden ­kijken verbeterd heb. Het zullen er zes à zeven geweest zijn, met als toetje een handvol samen­vattingen. Oké, als ik richting de UK trek voor een pot van de Spurs loopt het ook regelmatig uit de hand. Een dag eerder of later een match van Brentford, QPR of ­Millwall meepikken, is dan geen uitzondering. Tel daar de veld­slagen bij die je vanuit de pub ­aangluurt en je komt al gauw aan een match of vier. Zeven is dus veel.

Het was sterker dan mezelf. Wat kan ik zeggen? Ik wilde Union met zijn prachtige nieuwe shirts zien ballen tegen Deinze. Ik trok ­beroepshalve naar OHL - Charleroi en maakte in het holst van de nacht kennis met de beloften van Club NXT, die op bezoek gingen bij RWDM. Leve de moderne techniek en de harde schijf. Op zondag dan richting Brussel voor de vuurdoop van de prins in het Astridpark, daarna met junior Peters de finale van het kampioenenbal kijken en om af te sluiten - in uitgesteld ­relais - de clash van de Kempen ­tussen Westerlo en Lierse Kempenzonen. En dan vergeet ik er nog eentje.

Op Facebook zag ik beelden ­passeren van Schapenkoppen in geparkeerde wagens met vlaggen, met Bengaals vuur maar vooral met een groot hart voor hun club. In coronatijden een geïmproviseerde erehaag vormen voor de ­spelersbus van Lierse: faut le faire. Het zijn beelden die je net iets ­vaker in Istanboel of Athene voor de kiezen krijgt. Daarom is het ­opmerkelijk te noemen. Zeker ­omdat er geen finale of ultieme ­degradatiestrijd op het programma stond. Nee, het betrof hier de ­openingsspeeldag in 1B.

Hetzelfde 1B waar Lierse Kempenzonen compleet per ongeluk in ­belandde nadat het zich voorbereide op rehabiliteren in het zogenaamde eerste nationale. En of dat nodig was. De Lierse resultaten ­waren - laten we een kat een kat noemen - de laatste twee seizoenen dramatisch. Ik ben toen een keer of twee gaan kijken. Bloedende supportersharten zag ik er. Niet palliatief nee, eerder een mespunt gefrustreerd maar tegelijkertijd ook hoopvol. Dat vond ik knap, want de verwante club die in 1997 voor de vierde keer landskampioen werd, leek steeds verder weg te zakken in het moeras van de ­anonimiteit.

Het plan om lokaal flink te ­verankeren en een soort van ­Athletic Bilbao-filosofie uit te ­tekenen, klinkt als muziek in de oren. Alleen, dat rooien met ­jongens van rond de kerktoren is een huzarenstuk dat zijn gelijke niet zal kennen. Maar ik geef ze het voordeel van de twijfel. Al zullen ze sowieso nog een paar prijsbeesten op de kop moeten tikken in de ­mercato. Broodnodig! Dan zijn ze heus niet kansloos tegen pakweg Seraing, Deinze, RWDM of Club NXT en zit er zelfs af en toe een kleine stunt in tegen een topclub.

Lierse werd vooraf door Jan en ­alleman een vogel voor de kat ­genoemd, maar dat vind ik voor­barig. Half oktober de balans ­opmaken, lijkt me gezonder. Tot dan zal het met bloed, zweet, ­tranen en veel overgave moeten gebeuren. Ze beseffen hopelijk heus wel dat een extra jaar of jaren op het derde niveau een pak ­duurder zou uitvallen. Deze in de schoot geworpen bonuspromotie dient verzilverd te worden. Tegen Westerlo viel aanvaller Simon ­Vermeiren na luttele minuten uit. Anderen volgden zijn voorbeeld. Ik kan me voorstellen dat coach Van Imschoot naast Sava Petrov snel een paar valabele ­alternatieven achter de hand wil hebben. Op ­tafel kloppen zal hij daarvoor ­wellicht niet doen. Hij zal het naar goede gewoonte beleefd met twee woorden vragen.

Ik vroeg hem ooit waarom hij ­altijd de kalmte bewaart wanneer er iemand rijp is om tegen de muur geplakt te worden. Zijn antwoord zal ik nooit vergeten: ‘Kijk! Als ik jou heel rustig een klootzak noem, dan zal het even hard aankomen dan wanneer ik het schreeuw.’ Vond ik een prima opmerking. Ik heb sowieso een boon voor de ­gentleman-coach die bij winst of verlies nuchtere, eerlijke analyses opdist. Dat heeft alles te maken met intelligentie, empathie en het kanaliseren van primaire voetbalemoties.

Dat Lierse in de huidige omstandigheden een punt meegraaide uit Westerlo mag je gerust een ferme stunt noemen. De mannen van Nonkel Bob en zijn voortreffelijke stafleden gaan immers - terecht - vol voor de promotie. Gezien de last minute gewijzigde waardeverhoudingen in de reeks zal elke plaats onder de tweede een teleurstelling zijn. Dat is geen nieuws. Ook niet in de altijd rustige maar gezond ambitieuze Parel der ­Kempen. Dat ze op de eerste speeldag twee punten verliezen, hoeft geen ramp te zijn. Je ziet het wel vaker op een eerste speeldag. Ik kijk nu al uit naar de clash tegen die andere favoriet, Union Saint-Gilloise, op 30 augustus. Misschien ook nog eens rondgaan met de klak om raspaard Christian Brüls in de stal te houden.

En wat Bob Peeters betreft: mooie, nuchtere en bloedeerlijke analyse na de wedstrijd. De kop moet er inderdaad iets meer voor gelegd worden om te oogsten. ‘Fantastische club’, dat Lierse, ­voegde de reus er veelzeggend aan toe, terwijl hij Tom Van Imschoot de mantel der liefde aanmat.

KLSK190630

Post by KLSK190630 » Tue Aug 25, 2020 9:05 am

Axassin wrote:
Mon Aug 24, 2020 11:20 pm
Profiteurs :lol:

Zal ze morgen posten.
Dikke merci!

KLSK190630

Post by KLSK190630 » Tue Aug 25, 2020 10:27 am

RWDM heeft een budget van 2m en dat is het kleinste van 1b. Dan moeten wij toch wel in staat zijn om nog wat versterkingen te halen.

KRKN

Post by KRKN » Tue Aug 25, 2020 11:31 am

KLSK190630 wrote:
Tue Aug 25, 2020 10:27 am
RWDM heeft een budget van 2m en dat is het kleinste van 1b. Dan moeten wij toch wel in staat zijn om nog wat versterkingen te halen.
Das inderdaad niet veel. Hebt ge een bron?

Nu, wel oppassen met die budgetten. Misschien is die 2 miljoen louter voor de eerste kern.

ludo

Post by ludo » Tue Aug 25, 2020 11:45 am

KLSK190630 wrote:
Mon Aug 24, 2020 7:44 pm
Zou iemand die 3 artikels uit gva eens kunnen posten aub? Over petrov en dat 'lierse back is'. Kan het niet lezen want geen abo, zeveraars.
Ik vind dat « posten » eigenlijk niet correct, er is nu eenmaal een economische reden waarom een krant de artikels enkel vrijgeeft aan abo’s

KLSK190630

Post by KLSK190630 » Tue Aug 25, 2020 11:45 am

KRKN wrote:
Tue Aug 25, 2020 11:31 am
KLSK190630 wrote:
Tue Aug 25, 2020 10:27 am
Das inderdaad niet veel. Hebt ge een bron?

Nu, wel oppassen met die budgetten. Misschien is die 2 miljoen louter voor de eerste kern.
Sport voetbalmagazine

Post Reply