1ste Amateur

Alle voetbalcompetities in België kunnen hier besproken worden.
wekke
Re: 1ste Amateur

Post by wekke » Mon May 04, 2020 6:15 pm

KRKN wrote:
Mon May 04, 2020 5:36 pm
Als ze 1B hervormen lijkt het me inderdaad ook nog dat er een overgangsseizoen gaat zijn. Daarvoor heb je genoeg ploegen nodig, maar dat lijkt me nu al het geval.

Maar dan kan je in de volgende lullige situatie terecht komen (zoals Beerschot destijds) en komend seizoen in 1e amateur spelen voor niks; een promotie naar een hervormde tweede klasse daar je sowieso in zou spelen.
Een hervorming met overgangsseizoen 2021-2022 en daarna starten in 2022-2023 lijkt me inderdaad realistisch. Men heeft dan ook minder stemmen nodig om tot een akkoord te komen. Voor komend seizoen gaat dat er echt niet van komen. Die stemming is maanden geleden al gebeurd en was negatief. Men kan niet zo maar terug een stemming organiseren of zo maar een hervorming doorvoeren.

De vraag is wel wat de G5 van plan is. Je kan best een grote tweede klasse wensen, maar daar zitten die topclubs niet op te wachten. Ze hebben hard gevochten om de koek onder minder clubs te verdelen. Het zou zeer onlogisch zijn om dat terug te draaien. Ik zie ze eerder nog wat 'balast' weggooien tot ze met 12 clubs zijn. Ja dan heb je een grotere tweede klasse met waarschijnlijk ook 12 clubs, maar die even verlieslatend is als 1B. Natuurlijke selectie die de theorie van Trudo Dejonghe benadert.

KRKN

Post by KRKN » Mon May 04, 2020 9:37 pm

wekke wrote:
Mon May 04, 2020 6:15 pm
KRKN wrote:
Als ze 1B hervormen lijkt het me inderdaad ook nog dat er een overgangsseizoen gaat zijn. Daarvoor heb je genoeg ploegen nodig, maar dat lijkt me nu al het geval.

Maar dan kan je in de volgende lullige situatie terecht komen (zoals Beerschot destijds) en komend seizoen in 1e amateur spelen voor niks; een promotie naar een hervormde tweede klasse daar je sowieso in zou spelen.
Een hervorming met overgangsseizoen 2021-2022 en daarna starten in 2022-2023 lijkt me inderdaad realistisch. Men heeft dan ook minder stemmen nodig om tot een akkoord te komen. Voor komend seizoen gaat dat er echt niet van komen. Die stemming is maanden geleden al gebeurd en was negatief. Men kan niet zo maar terug een stemming organiseren of zo maar een hervorming doorvoeren.

De vraag is wel wat de G5 van plan is. Je kan best een grote tweede klasse wensen, maar daar zitten die topclubs niet op te wachten. Ze hebben hard gevochten om de koek onder minder clubs te verdelen. Het zou zeer onlogisch zijn om dat terug te draaien. Ik zie ze eerder nog wat 'balast' weggooien tot ze met 12 clubs zijn. Ja dan heb je een grotere tweede klasse met waarschijnlijk ook 12 clubs, maar die even verlieslatend is als 1B. Natuurlijke selectie die de theorie van Trudo Dejonghe benadert.

Uit die podcast met De Witte leid ik hetzelfde af. Profcompetitie met zo weinig clubs, triestig, echt.

LeNNeMaN

Post by LeNNeMaN » Mon May 04, 2020 10:57 pm

KRKN wrote:
Mon May 04, 2020 9:37 pm
wekke wrote:
Mon May 04, 2020 6:15 pm
KRKN wrote:

Uit die podcast met De Witte leid ik hetzelfde af. Profcompetitie met zo weinig clubs, triestig, echt.
Die G5 en al dat pro league gezever... jakkes. Smaakt o zo bitter om daar dingen van te horen of te lezen. Die willen ni liever dan onder hun 5 een mini competitie te spelen met al hun tv geld op nen hoop. Vreselijk kwintet ‘wanne be big clubs’ maar wat stellen die echt voor...
Want geel en zwart ligt nauw aan't hart

Cold

Post by Cold » Mon May 04, 2020 11:04 pm

Op zich lijkt mij het probleem niet het aantal ploegen in de reeks.
Wat ik vooral graag zie veranderen. Meer stijgers en dalers. Gewoon terug zoals vroeger. Kampioen uit tweede stijgt en de tweede uit de stand een rechtstreeks duel met de voorlaatste uit eerste. En ook niet via periodekampioenen.
Gewoon meer kans om uit het moeras van tweede te geraken.

KRKN

Post by KRKN » Tue May 05, 2020 8:27 am

Cold wrote:
Mon May 04, 2020 11:04 pm
Op zich lijkt mij het probleem niet het aantal ploegen in de reeks.
Wat ik vooral graag zie veranderen. Meer stijgers en dalers. Gewoon terug zoals vroeger. Kampioen uit tweede stijgt en de tweede uit de stand een rechtstreeks duel met de voorlaatste uit eerste. En ook niet via periodekampioenen.
Gewoon meer kans om uit het moeras van tweede te geraken.
Deels mee eens. Aantal stijgers / damers moet inderdaad opgetrokken worden. Is veel gezonder voor je competitie en op die manier is degradatie ook niet het einde van de wereld.

wekke

Post by wekke » Tue May 05, 2020 10:32 am

Ik denk al effe dat er twee mogelijkheden zijn: de boel dichtgooien en pakweg 12 profclubs overhouden of de concurrentie verbreden. Dat laatste dan wel met de nodige licentieaanpassingen en het terugvloeien van bijvoorbeeld tv gelden en hogere opleidingsvergoedingen. De druk en bijkomende zotte investeringen om het behoud te bewerkstelligen moeten er uit.

Berrem

Post by Berrem » Fri May 08, 2020 1:29 pm

Blijkbaar toch nog onduidelijkheden voor de licentie van patro Eisden... het duurt daar lang alvorens het Bas beslist... lijkt me geen gunstig teken voor hen.
Lierenaars, strijk uw krijgsbanier in ruil voor eerherstel en een streep voetbalplezier.

KRKN

Post by KRKN » Fri May 08, 2020 3:08 pm

Berrem wrote:
Fri May 08, 2020 1:29 pm
Blijkbaar toch nog onduidelijkheden voor de licentie van patro Eisden... het duurt daar lang alvorens het Bas beslist... lijkt me geen gunstig teken voor hen.
Ja, ik vind het ook verdacht stil, ook voor andere clubs.

Belangrijke dag voor het voetbal.

Justhomuch

Post by Justhomuch » Fri May 08, 2020 5:05 pm

Berrem wrote:
Fri May 08, 2020 1:29 pm
Die krijgen dat gewoon hoor, anders hebben ze op het BAS teveel werk.
Wij komen áltijd terug!

Fiero67

Post by Fiero67 » Fri May 08, 2020 9:18 pm

Patro Eisden heeft zijn licentie voor 1 Amateur dus daadwerkelijk beet.

Post Reply