Coach

Zaken die betrekking hebben tot de ploeg van Lierse kunnen hier besproken worden.

Willen jullie dat Shoffner blijft?

Ja
1
4%
Nee
24
96%

Total votes: 25

Lipser
Re: Coach

Post by Lipser » Thu Apr 16, 2026 9:46 pm

Puzzels

“Dat hij eigenhandig bij Dender, Cercle en Zulte Waregem ging aankloppen, helpt niet”: onze Lierse-watcher verwacht niet dat Jay Shoffner mag aanblijven bij de Pallieters
LIERNog negentig zorgeloze minuten en dan zit het seizoen er voor Lierse helemaal op. Neen, het is allerminst een sportief grand cru jaar geworden voor geel-zwart met heel wat interne obstakels en diepe ontgoochelingen. Maar dat wil lang niet zeggen dat alles negatief was in Lier. Integendeel.
Kurt Guldentops
20:16

Luisteren

Delen

“We gaan een stevig feestje bouwen.” Zo klonk het in de Lierse kleedkamer vorige zaterdag na de krappe 0-1 uitzege bij Olympic Charleroi die zekerheid bracht omtrent het behoud. Laat het dan vooral de party der hele grote opluchting geweest zijn, want veel te vieren tussen de lijnen was er niet geweest de voorbije maanden. Armoe troef was het net iets te vaak in de eigen Asterx Group-f Arena. Vanavond tegen Lokeren gaan de Pallieters pas voor hun zesde thuiszege van het seizoen. Voor een ploeg die op geen enkel moment meestreed om de prijzen, mag het toch op zijn minst een ambitie zijn om de eigen aanhang op het Lisp uitgebreid te verlekkeren. Niks van. Van zijn tot op heden 37 behaalde punten, hapten de Lierenaars er pas achttien op eigen grond. Net iets beter deed Lierse op verplaatsing met negentien éénheden.

Had het echt niet beter gekund? Zeker weten. Maar Lierse kreeg net iets te veel af te rekenen met interne obstakels. Om te beginnen het transferbeleid aan het begin van het seizoen. De raad om maturiteit aan de veel te jonge en onervaren kern toe te voegen werd door de sportieve cel vakkundig in de wind geslagen. Met Kieran Baskett, Noah De Ridder, Dylan Demuynck, Mansour Sy, Yassin Hidraoui, Thiebe Van Elsuwege, Noam Mayoka-Tika of Yann Gboua viel de aanwerving van vers personeel allerminst een voltreffer te noemen. Net iets te vaak te weinig kwaliteit of veel te ver weg van de visie. Het waren kostbare missers voor een club die centen efficiënt heeft te besteden. En het zou Lierse een heel seizoen lang achtervolgen.

Valse start
Met de spelers die wel voorhanden waren, wist coach Jay Shoffner maar moeizaam raad. En neen, we verwachtten van de Amerikaan geen toverstok, maar wel rechtlijnigheid, een ferme scheut positivisme, discipline en een herkenbare speelstijl. Geen van allen heeft de Lierse-supporter de voorbije maanden op zijn bord gekregen. Dat de coach met Dender, Cercle Brugge en Zulte Waregem al bij drie andere clubs op één seizoen eigenhandig ging aankloppen, hielp de zaak al evenmin vooruit. En getuigde vooral van een matig engagement naar Lierse toe. Binnen zijn groep mangelde het weleens aan discipline en organisatie. En zelf schudde hij doorlopend zijn basiself door elkaar. Het scherpte het vertrouwen en de groepssfeer allerminst aan.

© BELGA
Een fletse 8 op 30 om het seizoen mee aan te snijden, een dramatische 2 op 24 om de terugronde op gang te duwen. Tegenvallende cijfers waren het. En neen, dan is het veel te makkelijk om louter richting hoofdtrainer te wijzen. Maar net iets meer de positieve noot bespelen of voor een portie extra motivatie zorgen had heus geen kwaad gekund. En misschien meer nog week na week duidelijkheid en rust brengen naar zijn groep. Shoffner heeft nog een lopend contract op het Lisp, maar het zou ons toch heel sterk verbazen mocht hij komend seizoen het sportieve stuur nog in handen hebben.

Eigen volk eerst
Ook al om volgende reden. Is hij de juiste man op de juiste plaats als het op het ontwikkelen van jeugdspelers aankomt? Een belangrijke vraag die het bestuur de komende dagen heeft te beantwoorden. Alleszins hangt het eigen jeugdige geweld in Lier niet aan de lippen van de oefenmeester, die weleens het verwijt krijgt weinig naar de jonge spelers om te kijken. Maar net daar heeft Lierse de komende jaren progressie te pakken. Met Sam Vanderhallen, Samih El Touile, Daan De Peuter of Tiago Vermeulen proefden al een aantal jongeren van het eerste elftal. Maar in hun groei naar een vaste plaats hebben ze net iets te vaak zelf de handleiding te lezen dan ze door de coach bij de hand worden genomen. Ook hier heeft Lierse een jaar verloren laten gaan, maar oogt de toekomst hoopgevend.

Sportieve cel
Na het vertrek van Jonathan Kindermans richtte Lierse na de winterstop een sportieve cel op. Met Ives Serneels als sportief directeur. Een godenkind van het kampioenenjaar 1997 en misschien nog veel meer een match dan zijn voorganger bij het DNA van Lierse. Ives is een brok nuchterheid en oprechte bescheidenheid. No nonsense. Voeten heel stevig op de grond, mouwen opstropen, heel hard werken. Dat slag. Lierse kan het meer dan ooit gebruiken en heeft er een voorbeeld aan te nemen. Samen met de ongebreidelde knowhow van Dirk Gyselinckx en de inbreng van One Touch Football moet het de komende weken tot een nieuwe start leiden. Waarbij Lierse voor een immense uitdaging staat om het sportieve niveau op te krikken in balans met de financiële stabiliteit van de voorbije jaren. Het wordt een stevige opdracht om beiden te verzoenen. Want ook dit seizoen heeft Lierse nog een sterkhouder te verpatsen om break-even te draaien, terwijl het net zijn ruggengraat heeft te behouden om sportief opnieuw te bouwen. Hoe dan ook: knap hoe geel-zwart zijn financiële situatie in een immens moeilijk landschap onder controle weet te houden.

Justhomuch

Post by Justhomuch » Fri Apr 17, 2026 8:43 am

Als je dat zo leest had Serneels gelijk, buiten er mee!
Wij komen áltijd terug!

Nirvana

Post by Nirvana » Fri Apr 17, 2026 12:07 pm

Bedankt voor het artikel Lipser!

Hopelijk kan Serneels en een nieuwe coach voor een positieve vibe en top 6 zorgen, daar snakken we nu toch wel naar.

Daylon Claasen

Post by Daylon Claasen » Fri Apr 17, 2026 12:21 pm

Ik moet zeggen dat ik toch met van mijn stoel viel toen ik dit las. In de eerste plaats: wat denkt die man??? Zijn prestaties waren niet goed, eerder zeer slecht. Dat je dan denkt promotie te kunnen maken naar 1e klasse 😳. In de tweede plaats: wat een rotmentaliteit naar de spelers en club toe. Niet verwonderlijk dat er geen teamgeest op het veld te bespeuren was. Als zelfs de trainer niet met zijn hoofd bij de club zit, hoe moet een jonge kern zich dan nog opladen. Laat staan deftig voorbereiden.

Bye bye Jamath: met pek en veren!

Justhomuch

Post by Justhomuch » Fri Apr 17, 2026 1:22 pm

Daylon Claasen wrote:
Fri Apr 17, 2026 12:21 pm
Ik moet zeggen dat ik toch met van mijn stoel viel toen ik dit las. In de eerste plaats: wat denkt die man??? Zijn prestaties waren niet goed, eerder zeer slecht. Dat je dan denkt promotie te kunnen maken naar 1e klasse 😳. In de tweede plaats: wat een rotmentaliteit naar de spelers en club toe. Niet verwonderlijk dat er geen teamgeest op het veld te bespeuren was. Als zelfs de trainer niet met zijn hoofd bij de club zit, hoe moet een jonge kern zich dan nog opladen. Laat staan deftig voorbereiden.

Idd, ik zei een maand geleden al dat er iets scheelde in de kern, viel gewoon op!
Wij komen áltijd terug!

Devyd

Post by Devyd » Fri Apr 17, 2026 1:40 pm

Justhomuch wrote:
Fri Apr 17, 2026 1:22 pm
Daylon Claasen wrote:
Fri Apr 17, 2026 12:21 pm

Idd, ik zei een maand geleden al dat er iets scheelde in de kern, viel gewoon op!

Ik probeerde het al een hele tijd aan iedereen duidelijk te maken , tot ambras op de tribunes toe . Maar sommigen blijven hun haat richten het bestuur richten. Ik ben ook niet blind en daar is het ook niet gegaan zoals het hoort , maar met deze kern zo in de problemen komen heeft enkel met de Coach te maken. Hoe kan je u beroep serieus nemen als je u zelf tot 3 keer toe gaat aanbieden bij een andere club. Geef dan gewoon ontslag als je niet tevreden bent.

Bij eender welke club had de Coach al lang buiten groepen geweest,hier had hij het geluk om zich te verstoppen achter de wintertransfers.

Voor mijn part straks een groot spandoek met Shoffner buiten . Zodat het duidelijk is.

Netzer

Post by Netzer » Fri Apr 17, 2026 6:30 pm

Devyd wrote:
Fri Apr 17, 2026 1:40 pm
Voor mijn part straks een groot spandoek met Shoffner buiten . Zodat het duidelijk is.
Was ik ook aan het denken, hij mag het ongenoegen van de supporters wel eens merken vind ik.
Formerly known as Lisp-boy

G.C.

Post by G.C. » Fri Apr 17, 2026 8:56 pm

Vandaag is hij wel erg aanwezig, valt echt op

Post Reply